I den här artikeln ska vi försöka reda ut vad alla skruvar på framgaffeln och bakstötdämparen är till för? Innan vi börjar skruva på kompression och retur ska vi se till att vi har rätt hårdhet på fjädrarna och justerat hänget, detta kan ni läsa om i Forsells FAQ under racesag/freesag.
Framgaffeln:Om vi börjar med framgaffeln så har vi två justeringsmöjligheter, kompressionen som sitter upptill och returen som sitter nertill. Dessa justeringsskruvar är märkta med ”S” åt ena hållet och ”H” åt andra hållet, vrider du medsols (H) så justerar du fjädringen att bli hårdare/långsammare. Vrider du motsols (S) så blir fjädringen mjukare/snabbare. Kompressionen upptill justerar hur mycket motstånd neråt i fjädringen det ska vara. Ett bra tips är att sätta ett buntband runt ena gaffelbenet och sedan titta hur mycket av fjädringsvägen som utnyttjas. På en sandbana ska ca 60% utnyttjas av fjädringsvägen, på jordbana ca 80-90%, är du riktigt snabb ska en korrekt inställd fjädring bottna ca 1-2ggr per varv på en jordbana. Justera kompressionen efter hur mycket motstånd du vill ha i fjädringen. Returen justerar du fler saker på. Returen justerar följsamheten i fjädringen samt hur bra crossen svänger, en mjukare retur gör att crossen svänger bättre men gör också att fjädringen tar slut fortare (fjädringsvägen tar slut) i t ex ett gropigt parti, en hård retur gör det jobbigare att köra men gör att fjädringen är mer förlåtande i högre farter. Utgå från grundinställningen och justera returen i steg om 1-2klick åt gången tills du hittar vad som passar bäst.
Stötdämparen:
Kompression:På stöddämparen har vi likadana justeringar som på framgaffeln, kompression och retur. Kompressionen som sitter placerad upptill justerar hur mycket motstånd neråt i fjädringen det ska vara. Justerar du medsols (H) så blir fjädringen hårdare/långsammare. Justerar du motsols (S) så blir fjädringen mjukare/snabbare. Justera först kompressionen tills du hittar en hårdhet som passar dig, kompressionen justerar hur hårt motstånd fjädringen har, hur den reagerar efter hopp och stora gupp, med en för mjuk kompression upplevs crossen som mjuk och svampig, den bottnar vid stora hopp, detta ger ofta en känsla av dålig kontroll.
Retur:När kompressionen är justerad kan du börja skruva på returen. Justerar du medsols (H) så blir fjädringen hårdare/långsammare. Justerar du motsols (S) så blir fjädringen mjukare/snabbare. En hårdare retur kör du oftast snabbare med men är också jobbigare att åka med i längden. Om returen är för mjuk kommer fjädringen inte att slå ifrån tillräkligt snabbt utan fjädringen kommer bottna och all fjädring försvinner, det gäller alltså att hitta balansen mellan kompression och retur på fjädringen. En hård retur kan upplevas som jobbig och krävande men är också mer förlåtande vid misstag, om du t ex landar snett efter ett hopp är en hård retur att föredra. Om crossen vill kasta åt olika håll innan ett hopp eller känns ostabil vid hopp ska du först pröva med att dra åt returen lite hårdare. Detta kommer göra att crossen känns mer förlåtande och mindre orolig. Vrid aldrig mer än 2klick åt gången per justering för att veta vad som gör vad.
Högfartskompression:På bakstötdämparen har vi något som kallas HSC = high speed compression, alltså högfartskompression, denna mutter som sitter i överkant på bakstötdämparen justerar du själva crossens gång med. Vrider du åt den medsols kommer crossen kännas som att den är snabbare i fjädringen, mer aktiv. Vrider du motsols på den kommer crossen kännas långsammare och lugnare, men samtidigt svampigare och mindre stabil. Utgå alltid från grundinställningen och gör en justering i taget.
Skriv gärna ner vilket underlag du kör på i förhållande till vilka inställningar du gjort för att snabbt kunna hitta ett par inställningar som fungerar bra för olika typer av banor och underlag. Två till fyra olika inställningar per år ska räcka om du kör året runt.
Det är alltid svårt att beskriva med ord vad en fjädring och dess olika justeringar gör, men är du normalbyggd rekommenderar vi att du utgår från originalinställningen och sedan börjar justera på exempelvis bakstötdämparen först, en justering i taget med maximalt 2klick per justering eller ¼ per gång på HSC. På en originalfjädring som är anpassad för så många olika typer av användare och olika körstilar kan det vara svårt att få till en inställning som känns trygg och rätt, och ofta måste man justera flera klick åt gången för att känna någon skillnad, detta beror oftast på hur fjädringen är shimsad. De flesta förare som kör aktivt bygger om sin fjädring efter deras vikt och vilka egenskaper de vill åt, Forsell motor bygger om din fjädring från 6295kr om du inte hittar en inställning som passar dig. Läs mer under fjädring och modifierad fjädring på forsellmotor.se.
Lycka till.