Börja med att demontera den plastpanel som sitter framför vattenpumpen. Töm sedan ut kylarvattnet genom att lossa den 8mm plugg som sitter i nederkant på vattenpumpen.
Montera loss avgasröret.
Skruva loss bakre ramen. Den sitter med 4st insex samt en krysskruv till anslutningen mot spjällhuset. Glöm inte lossa kontakten som sitter i överkant av luftburken.
Lossa tanken genom att skruva loss de två nedre bultarna på kylarvingarna samt den bult som sitter i överkant på tanken. Ta loss gummiklämman som binder samman ram och tank. I underkant på tanken lossar du clipset på klämman till bränsleledningen som sitter mot tanken. Ta loss bränsleledningen samt den elkontakt som sitter ansluten från tanken. Nu kan du ta bort tanken.
Ta en diskborste och lite ljummet vatten med schampo och tvätta rent.
Skruva loss ventilkåpan.
Skruva loss de två skyddslock på vänster motorkåpa. Och ställ Motorn i TDC (top dead center). Nu kan du passa på att kontrollmäta ventilspelet. I det här fallet var ventilspelet bra och behövde ej justeras.
Tvätta rent kugghjulen på kamaxlarna med bromsrengöring och märk sedan kamaxlarna och kedjan med en märkpenna. Detta för att slippa bry dig om att kamaxlarna står rätt i förhållande till varandra när du mekar. Se till att inte ta på kamaxlarnas och kedjans markeringar så de inte försvinner.
Skruva loss skyddslocket till kamkedjesträckaren och skruva in kamkedjesträckaren med en flatmejsel, be en kompis hålla i mejseln i inskruvat läge då spännaren är fjäderbelastad. (Görs inte detta spänns kedjan då du släpper mejseln).
Skruva loss kamöverfallen och ta bort överfallen.
Se till att du inte tappar de halvmånar som sitter mellan topp och överfallen, dessa är viktiga då de låser kamaxlarna i sina rätta lägen.
Nu kan du försiktigt vika ut kamaxlarna och lägga de åt sidan. Se till att inte kladda på kamaxlarnas markering du gjort.
Håll kamaxelkedjan i sträck och spänn upp den med ett snöre, blomtråd eller liknande.
Skruva loss bultarna som håller fast toppen och cylindern.
Nu kan du ta bort toppen. Se till att hålla kamkedjan spänd när du gör detta. Kamkedjan få aldrig kugga över nertill.
Ta loss elkontakten som sitter fäst i cylindern.
Ta bort cylindern. Se till att hålla kamkedjan spänd när du gör detta.
Nu kan du lägga ner kamkedjan åt sidan, men det är viktigt att den fortfarande är spänd så den inte kuggar över nertill.
Lägg papper runt kolven vevaxeln så inte några clips ramlar ner i motorn av misstag.
Ta bort det ena clipset på kolven och peta ut kolvbulten från motsvarande håll. Ta bort kolven.
På en fyrtaktare har man fyra ringar som ska montera på kolven. 1st kolvring, 1st styrring, 2st oljeringar. De ska monteras med öppningarna åt olika håll. Styrringen med öppningen bakåt.
Kolvringen med öppningen framåt (se markering på kolv) Kolvringen är markerad med ett R, detta ska vara vänt uppåt.
Oljeringarna ska sitta ca kl 4 och kl 8 med kolven vänd framåt.
Montera fast alla ringar på kolven och de ena clipset.
Montera fast kolven. Glöm inte clipset.
Byt ut den gamla cylinderfotspackningen och montera fast cylindern. Det är bra att vara två när detta ska göras då det kan vara knepigt att hålla kamkedkedjan sträckt samtidigt som kolven ska på plats i cylindern.
Montera ny toppackning.
Montera fast toppen, momentdra till 49nm. Spänn upp kamkedjan igen i sträckt läge, lämpligtvis mot ramen.
Ta loss kamkedjan och håll den i sträckt läge. Skruva in kamkedjespännaren.
Montera fast kamaxlarna. Se till att sätta rätt kamaxel på rätt plats. Se bild.
Se till att kamaxlarnas märkning du gjorde vid isärmonteringen hamnar på motsvarande märke på kedjan, det är mycket viktigt att detta blir korrekt.
Skruva fast överfallen till kamaxlarna. Dessa ska momentdras korsvis till 9,8nm. Se till att de halvmånar som sitter mellan topp och överfall hamnar rätt. Dessa justerar att kamaxlarna hamnar på rätt plats och inte åker i sidled. Lägg lite fett på halvmånarna om de har svårt att fästa i överfallen vid monteringen.
Sätt tillbaka elkontakten i cylindern.
Montera tillbaka ventilkåpan. Monentdra till 9,8nm.
Skruva fast kylarslangar och pluggen till kylvattnet på vattenpumpen.
Skruva fast bakre ramen. Och montera fast elkontakten.
Skruva fast avgasröret. Börja med att montera avgasröret löst och dra fast dämparen först, sedan främre röret. Detta för att slippa spänningar. Fyll på kylarvätska och montera fast restrerande delar i omvänd ordning. Kolla allt en extra gång för säkerhetsskull. Nu kan du provstarta.
Lycka till.